Heb je een chronische aandoening, dan is het niet vanzelfsprekend dat je naar school gaat. Een dag naar school, zoals gezonde klasgenoten, kan immers betekenen dat je daarna dagen moet bijkomen. Soms is het niet eens mogelijk om een les fysiek bij te wonen. Bijvoorbeeld omdat je gezondheid op dat moment noodzaakt in je (ziekenhuis)bed te blijven. Hoe zorg je er dan samen met je school voor dat je goede keuzes kunt maken? En dat je kunt genieten van wat je wel kan? Sophie vertelt uit ervaring.
“Een goede balans tussen onderwijs en gezondheid staat of valt bij het contact met de school. Als leerling weet je vaak niet welke aanpassingen mogelijk zijn. Het is daarom goed om met de zorgcoördinator of je mentor in gesprek te gaan over wat je nodig hebt en hoe school daarbij kan helpen. Samen kom je tot een maatwerkplan om zo goed mogelijk mee te kunnen doen”, zegt Sophie. Betrokken blijven “Wellicht geven jouw mentor of zorgcoördinator aan dat je de inhoudelijke lessen moet volgen, maar het is ook belangrijk juist die lessen te volgen waar het sociale aspect centraal staat. Gezelligheid is immers ook belangrijk. ‘Ga in gesprek over wat je nodig hebt en hoe school daarbij kan helpen’ Wat dat betreft kun je tijdens een pauze naar school komen om zo even met je klasgenoten te kunnen bijkletsen. Op die manier blijf je betrokken bij de klas en wat er op school speelt.” Meedenken belangrijk “Ik ben blij dat mijn basisschool en mijn huidige middelbare school mij de kans gaven om op mijn cognitieve niveau onderwijs te volgen. De docenten en de zorgcoördinator denken met mij mee over hoe ik de schoolweek zodanig kan inrichten dat ik de lesstof kan leren, met klasgenoten contact kan hebben en dat ik mij ook naast school kan ontwikkelen. Als ik een korte of langere periode niet fysiek naar school kan, volg ik bijvoorbeeld een paar lessen via Microsoft Teams of FaceTime. Dit kan ook op een dag waarop ik in de ochtend wel naar school ga, maar ’s middags thuis medicijnen krijg. Zelfs als ik online de les volg, ben ik bij de klas betrokken; docenten zetten ‘mij’ af en toe op het tafeltje van een klasgenoot, zodat ik kan samenwerken.” Online les volgen “Soms is het niet mogelijk om naar school te gaan. Op die momenten kan afstandsonderwijs een oplossing zijn. Door enkele uren online les te volgen, krijg je het gevoel dat je minder alleen bent. ‘Docenten zetten mij af en toe op het tafeltje van een klasgenoot, zodat ik kan samenwerken’ Het draagt bovendien bij aan het leerproces en het sociale contact. Er zijn veel opties voor digitaal onderwijs, zoals KPN KlassenContact of een gewone laptop of tablet met Microsoft Teams, Zoom of FaceTime.” Contact hebben “Dankzij laagdrempelig, goed en regelmatig contact met de zorgcoördinator, de mentor en de docenten kun je, ondanks je gezondheid, het optimale uit je schooltijd halen. Uiteindelijk is er een manier om een diploma of startkwalificatie te halen en goed contact te hebben met klasgenoten. Ga hierover vooral met school in gesprek. Maatwerk en gesprek zijn ontzettend waardevol”, aldus Sophie.
In deze podcast van JongPIT wisselen Yira en Anouk met elkaar ervaringen uit over inclusief onderwijs. Wat is er op school mogelijk voor jongeren die een functiebeperking of een lichamelijke of psychische aandoening hebben? Hoe reageren klasgenoten daarop? En hoe de leraren? Naar school gaan is niet altijd vanzelfsprekend, weten Yira en Anouk. “Zo’n beperking of aandoening kan behoorlijk wat uitdagingen met zich meebrengen. We merken dat veel voorzieningen op papier heel logisch lijken, maar dat die in praktijk heel anders uitpakken.” Kortom een podcast waarin zij beiden aangeven waar ze tegenaan lopen, waarin ze ook aangeven wat beter kan, en waarin ze vertellen hoe ze ervoor zorgen dat ze hun studie toch kunnen volgen.